• Fit met Voeding

    Facebook By Weblizar Powered By Weblizar
  • leuke weetjes en nieuwigheden

    WIlt u meer nieuws over deze onderwerpen, en andere interessante verhalen,

    Schrijf u dan nu in voor onze nieuwsbrief. [link]
    En krijg wekelijks info en tips om uw leven iets gezonder te maken.

  • Boekgegevens

    Titel: Astaxanthine
    Auteur: Gert E. Schuitemaker
    Aantal pagina’s: 128
    Prijs: € 17,50
    ISBN: 9789076161280
    Uitgever: Ortho Communications & Science
  • Gunstige effecten astaxanthine bij inspanning

    Suppletie met de water-antioxidant astaxanthine voorkomt ontstekingsreacties als gevolg van zware fysieke inspanning. Dit blijkt uit een studie die uitgevoerd werd bij veertig getrainde Servische voetballers.

    De voetballers werden willekeurig in een suppletie- en placebogroep verdeeld. De mannen in de suppletiegroep kregen gedurende drie maanden dagelijks 4 mg natuurlijke astaxanthine van de alg Haematococcus pluvialis. De andere voetballers kregen een placebo. Aan het begin en einde van de suppletieperiode werden speeksel- en bloedmonsters geanalyseerd.

    Suppletie met astaxanthine leidde tot een significante toename van immunoglobuline-A (IgA) in het speeksel. IgA is een antilichaam dat het lichaam helpt beschermen tegen indringers zoals bacteriën en virussen. Tevens werd onder invloed van suppletie een significante afname van de balans pro-oxidanten/anti-oxidanten gezien. Ook nam de activiteit van creatinekinase (CK) significant af onder invloed van suppletie. CK is een biomarker voor spierschade. Suppletie met de antioxidant voorkwam tevens een toename van CRP onder invloed van intensieve training. In de suppletiegroep nam de concentratie van CRP niet toe, terwijl deze in de placebogroep met gemiddeld 57% steeg.

    De resultaten laten zien dat astaxanthinesuppletie de respons van IgA verbetert, inflammatie tegengaat en spierschade als gevolg van inspanning kan voorkomen.